NOC   چیست ؟

NOC   چیست ؟

سیستم طبقه بندی مشاغل کانادا چیست ؟ noc  نامبر چیست و چه کاربردی دارد؟ ناک های شغلی کانادا چیست ؟ دسته بندی مشاغل ملی کانادا چیست ؟ ناک شغلی مشاغل ماهر کانادا چگونه پیدا می شود؟ تعیین ناک شغلی به چه صورت می باشد؟ رابطه طبقه بندی مشاغل اداره کار و مهاجرت متخصصین چیست ؟ چگونه کد ناک شغلی مان را پیدا کنیم؟

با توجه به اینکه کانادا جزو کشور های مهاجر پذیر در جهان محسوب می شود ویزای کاری کانادا همواره مورد بحث ترین نوع مهاجرت در بین متقاضیان مهاجرت می باشد و ابهامات زیادی را برای متقاضیان ایجاد کرده است . ویزاهای کاری کانادا در طبقه بندی متفاوتی وجود دارند و به عنوان فرصت های مهاجرتی ایجاد شده توسط اداره مهاجرت کانادا به متقاضیان مهاجرت معرفی شده اند . معروف ترین ویزا های کاری کانادا سه گروه اسکیل وورکر فدرال ، اسکیل وورکر کبک و برنامه نامزدی استانی می باشد . البته که برنامه های دیگر مهاجرتی کانادا نیز برای مهاجرت مورد استفاده قرار می گیرند که متقاضیان بر اساس منطبق بودن شرایط شان با آن ها می توانند مهاجرت کنند . مهاجرت از طریق ویزای کاری کانادا نیازمند رعایت الزاماتی می باشد که یکی از این الزامات راجع به سیستم طبقه بندی شده مشاغل کانادا است . در ادامه این مقاله با نحوه عملکرد این سیستم بیشتر آشنا می شوید .

طبقه بندی مشاغل ملی  (NOC)

این دسته بندی توضیحی در خصوص مشاغل کانادا می باشد . این سیستم بازگو کننده ویژگی های یک شغل خاص برای استفاده اقتصاد دانان ،  مشاوران شغلی ، تحلیلگران بازار کار و کارجویان می باشد . در این طبقه بندی 30 هزار عنوان شغلی در 500 گروه شغلی ،10 گروه شغلی بزرگ و در 4 سطح مهارتی  سازمان دهی شده اند .

این سیستم به جهت همکاری میان دو سازمان اداره کار و توسعه اجتماعی کانادا و اداره آمار کانادا به وجود آمده است . و همچنان این دو سازمان همکاری خود را در راستای بروز رسانی طبقه بندی مشاغل ملی کانادا ادامه می دهند .

آخرین آپدیت این طبقه بندی در سال 2016 به انتشار رسیده است .این بروز رسانی به طور مستمر و مداوم ادامه خواهد داشت و پیش بینی شده است که در سال 2021 نسخه جدیدتری از طبقه بندی مشاغل ملی کانادا ارائه شود. 

10 گروه شغلی بزرگی که در فوق به آن اشاره کردیم با رقم اول شماره شغلی دسته بندی شده اند :

  1. مشاغل مالی و اداری، تجاری
  2. علوم طبیعی و کاربردی و مشاغل مرتبط به آن
  3.  مشاغل مربوط به بهداشت
  4. مشاغل مرتبط به خدمات آموزشی، حقوقی، اجتماعی و دولتی
  5. مشاغل هنری، فرهنگی، تفریحی و ورزشی
  6. مشاغل مربوط به فروش و خدمات
  7.  اپراتورهای حمل و نقل و مشاغل مرتبط
  8.  منابع طبیعی، کشاورزی و مشاغل تولیدی مرتبط به آن
  9.  مشاغل تولیدی و کاربردی

اولین رقم هر شماره شغلی در واقع نشان دهنده گروه شغلی بزرگ ان است . برای مثال مشاغل بهداشتی با کد 3 شروع میشوند و تمام مشاغل مدیریتی با کدشغلی 0 آغاز میشوند .

سطح مهارت و آموزش در طبقه بندی ملی مشاغل کانادا  (NOC):

 در دسته بندی مشاغل ملی کانادا یه نوع طبقه بندی دیگری وجود دارد که مشاغل را بر اساس میزان تحصیلات و آموزش مورد نیاز برای آن شغل طبقه بندی میکند . در این طبقه بندی به طور کل 4 سطح آموزشی مهارتی وجود دارد . ( A ، B  ، C  ، D  ) سطح مهارتی هر شغل با رقم دوم کدش مشخص می شود . به عنوان مثال هر زمان که دومین رقم کد شغلی 0 و 1 باشد در دسته مهارتی A قرار می گیرد .

سطح مهارتی هر شغل در نظر اول مربوط به آموزش هایی است که در یک شغل صورت میگیرد . این مورد حتی نشان دهنده  تجربه و مهارت لازم برای ورود به یک شغل  می باشد .

لازم به ذکر است که مشاغل مدیریتی در این مورد  از استثنا برخوردار هستند . در این مشاغل رقم دوم در واقع نشان دهنده گروه بزرگ شغلی و سمت مدیریت ارشد است .

متقاضی اگر بخواهد از طریق از طریق برنامه نیروی کار متخصص به کانادا مهاجرت کند برای اینکه مورد تایید برنامه اکسپرس انتری باشند می بایست سابقه کاری که در جهت این برنامه نشان می دهند یکی ازمشاغل  گروه 0 ،Aو B  باشد . متقاضی میتواند از سه روش زیر برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام نماید :

  • برنامه نیروی متخصص فدرال  Federal Skilled Worker  
  • برنامه نیروی فنی ماهر فدرال Federal Skilled Trade
  • برنامه تجربه کانادایی Canadian Experience Class

چگونه میتوان کد شغلی خود را پیدا کنیم ؟

  • اگر به انتخاب کد شغلی خود اطمینان لازم را ندارید، در ابتدا جستجوی خود را بر اساس عنوان شغلی را امتحان نمایید . برای انجام این کار  به صفحه اصلی NOC بروید و  جست و جو بر اساس نام شغلی (Job Title) را انتخاب کنید. اگر به نتیجه مناسب نرسیدید، سایر عناوین شغلی در ارتباط با شغل خود را امتحان نمایید .
  • در حالتی که چند کد شغلی در نتیجه جستجوی خود دارید، هر کدام را به صورت مجزا انتخاب نمایید و توضیح هر شغل و وظایف آن‌را مطالعه نمایید . تسک های اصلی شغل و پیش‌نیازهای مربوط به هر شغل را بررسی نمایید تا نزدیک ترین کد شغلی به رشته کاری خود را پیدا کنید . در صورتی که تسک ها و توصیفات شغلی با حرفه شما مطابقت ندارد، همچنان جستجوی خود را ادامه دهید.
  • اگر نتیجه جستجوی شما با عنوان شغل ، مورد رضایت نباشد، این امکان را دارید که از گزینه search by noc code  برای جستجوی خود استفاده نمایید . برای اقدام از این طریق باید بدانید شغل شما در کدام یک از گروه های شغلی که در بالا به آن ها اشاره شد قرار می گیرد . این مورد از جستجو باعث میشود که شما بتوانید جستجوی خود را در یک حوزه مشخص و محدود‌تر انجام دهید . اولین رقم کد NOC  مربوط به دسته بندی شغلی است . با جستجوی تحصیلات مورد نیاز برای هر شغل دامنه جستجوی خود را کوچکتر کنید. دومین رقم کد شغلی ، گرید تحصیلی لازم برای تصدی هر شغل را نشان می دهد . البته ممکن است میزان تحصیلات شما با این رقم متفاوت باشد . با آشنایی از این دو عدد، فهرست کمی از گروه‌های شغلی در دست شما قرار می گیرد . در این لیست توضیحات و تسک های شغلی را بررسی نمایید و نزدیک‌ترین تعریف مورد نظر به شغل خود را بیابید .

با توجه به مطالب گفته شده میتوان نتیجه گرفت که عنوان و کد شغلی متقاضیان مهاجرت به کانادا در مسیر مهاجرت  از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . همانطور که گفته شد کد شغلی در اکثر مسیرهای مهاجرتی همچون نیروی متخصص کار ، نیروی ماهر فنی و تجربه کانادایی مورد استفاده قرار می گیرد . در بالا به حوزه های شغلی پرداختیم که نقش مهمی در مهاجرت دارند و همچنین سطوح مهارتی کد شغلی که به چه صورتی معرفی می شوند . در بالا به روش های پیدا کردن کد شغلی پرداختیم .این کد شغلی ها در زمانی که متقاضی مهاجرت دعوتنامه برای در خواست اقامت دائم کانادا دریافت نموده است مطرح می شوند پس متقاضی می بایست نزدیک ترین کد شغلی مربوط به رشته خود را پیدا نمایند و آن را در پروفایل خود سابمیت نمایند .

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

NOC   چیست ؟ NOC   چیست ؟
میانگین امتیاز 0 /5 از 0 کاربر

نویسنده

مریم مومنی

مریم مومنی

کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل، علاقه مند به قوانین حقوق بین الملل و قوانین مهاجرتی کشورها، کارشناس ارشد مهاجرت کانادا هلدینگ راز

فرم درخواست مشاوره

نظرات (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

مشاوره رایگان